tisdag 24 maj 2011

Länder jag besökt

Jag har haft turen att ha en mamma som gillar att resa, så genom mina 22 år så har jag hunnit besöka en del länder. Här kommer en liten recension av länderna:

Turkiet: Dit har jag varit minst sju gånger mellan 2-7 års ålder. Avnågon anldening ville mamma dit ofta när vi var små. Då tyckte jag det var helt okej. Jag var liten så jag kanske inte kommer ihåg alltför mycket men det jag kommer ihåg var bra. Hösten 2009 var jag dit igen med min sambo och två kompisar. Och jag säger bara så här; Dit åker jag ALDRIG IGEN. Vädret var okej. Men alla pratar svenska, menyerna är på svenska och det är svensk mat. Så vill jag inte ha det. Lämnar jag Sverige för att besöka ett annat land, då vill jag inte komma till Sverige 2. Det var sjukt dyrt i alla butiker och vad jag minns från förr gick det att pruta en hel del, men det går inte idag. Vi fick hela tiden svaret: Vi vet vad det kostar i Sverige, och det är är äkta vara och bla bla bla. Nej. Det var sista gången jag åkte dit.

Grekland: Det är några år sen jag var där, men jag kommer ihåg att det var en väldigt stenig strand vilket inte är bekvämt. Men trevligt folk. Maten var grymt god. Men vi var på ett relativt litet ställe så det fanns inte så mycket att göra mer än att sola och bada, vilket egentligen passar mig bra.

Mexico: Matens land. Jag älskar mexikansk mat. Och landet. Kritvita stränder och kristallklart vatten. Hur underbart som helst. Det enda negativa var att vi bara var där en vecka. Med tanke på resetiden krävs minst två veckor. Jag planerar att åka tillbaka dit igen i höst.


Afrika: Alla dessa djur man ser på tv, alla nemofiskar i vattnet och så; Det stämmer. Det var tidvatten där så gick du ner på stranden rätt så tidigt så var det flera km ut till vattnet. Det var en massa hålor i sanden är där var alla färgranna fiskar. Det var så häftigt. Mindre häftigt var det med en äckelspindel, stor som min handflata som satt uppe i ett träd vid vägen där jag skulle passera. En dag var den jäveln borta. Maten var inte så god och deras chokladglass smakade läppstift. Men det var rätt häftigt att se en show med massajer. Pga kriminallitet och att vara vit i ett svart land så fick vi inte lämna hotellområdet efter mörkrets inbrott men det var okej. Trevligt folk där.

Portugal: Dit åkte endast jag och mamma. Vi hamnade på ett partyställe där varje nattkrog tävlade om att spela högst musik. Det betyder att man var rätt döv efter en kväll på streetan. De hade en maträtt där som hette Piri piri kyckling och det var för jävla gott. Jag gillar portugal och åker gärna tillbaka dit.

USA: Till USA var jag inte på någon två veckors semester utan jag bodde där i ett år. Jag gillar usa. Åker gärna tillbaka dit för det finns ju hur mycket som helst att se. Jag hann med LA, venice beach, universal studios, disneyland, och se en monstertruck show. Naturligtvis gjorde jag mer men det var väl lite utplock från allt.

Brasilien: I LOVE BRAZIL! Jag har varit där två gånger och jag kommer att åka tillbaka dit många, många gånger till. När jag blir gamling ska jag flytta dit. Härligt folk, härlig miljö, härligt väder, god mat och helt underbart. Det är lagom dyrt. Inte som Sverige men inte heller som Thailand. Jag rekommenderar starkt.

Natal i brasilien. Här var jag första gången.

Italien: Vill du ha en matupplevelse så är södra Italien något för dig. Jag gillar inte pasta överhuvudtaget. Men i Italien smakar det så bra. Det är fin natur och trevligt folk.


En brasiliansk låt som spelades hela tiden när vi var där. Den är bra.

2 kommentarer: